Grote verschillen..

2 november 2019 - Serrekunda, Gambia

Liggend op het strand schrijven we dit verhaal.

Vandaag hebben we een vrije dag waar we dan ook echt van genieten.

Donderdagavond zijn we naar een djembé voorstelling geweest wat een hoop herrie opleverde ;) Vrijdag was het 1 november. Dat is hier een nationale feestdag (alle heiligen) wat betekend dat iedereen vrij is. Uiteraard moesten wij in de zorg werken wat betekende dat een vrije dag er voor ons niet in zat. Wel was het in de kliniek erg rustig dus we hoefden niet het vuur uit onze schoenen te lopen.

Bij Andrea kwamen wel 20 patiënten binnen met malaria, waarschijnlijk hadden de muggen er zin in.

De laatste verbandmiddelen waren nu echt op daarom knipte Andrea gaasjes van een stukje verband en probeerde hier wonden mee schoon te krijgen (hopelijk komt er in het weekend een nieuwe voorraad binnen).

Veel wonden zijn brandwonden of ontstaan door huidziektes. Bij Mieke kwam een jongen binnen die bij het vissen iets tegen zijn enkel gekregen had. Hij heeft daardoor een flinke open wond opgelopen. Doordat hij enorm veel pijn had, moesten we snel een infuus aanleggen, omdat hij bijna in shock raakte. Gelukkig werkte de medicatie snel en kwam hij weer bij.

Bij Andrea kwam een verwarde vrouw (zwakbegaafd?) Zij had een extreem hoge bloeddruk waarvoor ze medicatie mee kreeg. De verpleegkundige gaven aan dat het probleem was dat ze waarschijnlijk niet wist wat ze met de meditatie moest doen en ze deze waarschijnlijk ook niet juist zou innemen. Voor zulk soort problematiek is hier geen oplossing... als je geen familie hebt die voor je kan zorgen heb je hier een probleem. Als je in het ziekenhuis ligt, word er van ook verwacht dat je familie voor je verzorging en eten/drinken zorgt. De verpleegkundige zijn hier puur voor de medische kant. Toen we vertelde dat wij in Nederland ook voor de persoonlijke verzorging zorgden, zaten ze heel raar te kijken. We hebben ze maar niet verteld dat we ook nog spelletjes en leuke dingen met de mensen doen 🙈

Om 14 uur gingen ze sluiten omdat het vrijdagmiddag was en dan iedereen naar de moskee gaat. Onze werkdag zat er weer op.

Vrijdagavond hebben we ons vermaakt met spelletjes doen en gewoon lekker te nixen.

Morgen hopen we naar de kerk te gaan in serekunda.

Een heel goed weekend allemaal.

Veel liefs, Andrea en Mieke

1. An:
    2 november 2019
    Mooi geschreven weer.. maar oh zo triest heel de situatie daar.. sterkte meiden en veel liefs van ins allevier
  2. Oma lindhout:
    2 november 2019
    Ongelooflijk hoe we hier in luxe leven en dan nog mopperen. Zorg maar goed voor die mensen daar
  3. Paula van Roon:
    2 november 2019
    Wat gaaf om al jullie belevenissen te lezen , zet hem op meiden veel plezier.
  4. Serena:
    3 november 2019
    Wat fantastisch om zo mee te kunnen lezen en wat geweldig hoe jullie je inzetten voor de mensen daar. Heel veel succes, wijsheid en ook plezier gewenst.
  5. Jeannette:
    4 november 2019
    Ha Mieke en Andrea , wat geweldig om jullie zo te volgen .....indrukwekkend. Heel veel succes en liefde voor het prachtige werk wat jullie mogen doen.
  6. Corinne zwemer:
    4 november 2019
    Inderdaad wat een luxe hebben we dan hier in Nederland he! Bijzonder om weer te lezen wat jullie bezig houd op een dag.
    Sterkte in jullie werk
  7. Ina Kleijbeuker:
    8 november 2019
    Ha Andrea en Mieke
    wat leuk om jullie belevenissen te lezen. ik krijg de kriebels over de hygiëne.
    leuk om de foto's te zien. succes de volgende weken.