Andrea als verloskundige

13 november 2019 - Serrekunda, Gambia

Ha Allemaal,

Zondag zijn we weer naar de kerk geweest in Serekunda. We hadden geluk want de dienst werd in het Nederlands vertaald, omdat er wel 10 Nederlanders in de kerk waren.

Maandag heeft Andrea verschillende mensen geholpen bij de wondzorg en heeft ze geholpen met het hechten van een wond op het been van een 11-jarige jongen. Vandaag kwam deze jongen terug, en werd er even stevig in de wond geknepen, om alle pus eruit te krijgen. Dit koste de jongen wel een paar tranen.  Bij Mieke kwam een baby die een ernstige ontsteking had als gevolg van de besnijdenis. Baby’s hebben hier vaak geen luiers, omdat dit niet te betalen is. Ze worden gewoon in losse doeken gewikkeld, wat de hygiëne niet echt ten goede komt.

Gister was het dan zover, Andrea had haar eerste bevalling. Bij aankomst in het ziekenhuis om 8 uur had de vrouw 8 cm ontsluiting. Doordat het een drukte dag was ( het was een consultatie dag en er werden heel veel baby’s ingeënt), had de verloskundige geen tijd om zich met de vrouw te bemoeien en liet het daarom maar aan Andrea en een andere vrijwilliger over. Gelukkig kwam er later een Nederlandse arts langs. Om half 11 is de baby met behulp van verschillende Nederlanders ter wereld gekomen. Een prachtige jongen. De fam. van de vrouw zat in een kamer ernaast te wachten. Het is hier niet de gewoonte dat zij bij een bevalling aanwezig zijn, dus de vrouw lag voordat wij kwamen, de meeste tijd alleen. De vrouw moest nog gehecht worden,  maar het duurde behoorlijk lang, voordat alle spullen gevonden waren.  Ze zijn hier namelijk  niet zo  van het vooruit denken zijn. Dezelfde dag nog mochten moeder en zoon naar huis.

In de kliniek van Andrea is een Nederlandse arts gekomen om de zorg  te reorganiseren en zodoende de gezondheidszorg in deze plaats te verbeteren, uiteraard is het voor ons erg leuk om hiermee samen te werken.

Vandaag was het bij Mieke op het werk erg rustig. Omdat dit de laatste dagen steeds zo is gaat ze vanaf vrijdag bij Andrea in het ziekenhuisje werken. Daar is meer te doen.

Bij Andrea kwamen veel mensen met wonden. Inmiddels zien we steeds dezelfde patiënten terug komen en leren we beter kennen en zien we de voor of achteruit gang van de wonden. Eén man verblijft nu ongeveer een week in het hospitaal, omdat hij zijn armen en gezicht flink heeft verbrand. Gelukkig gaan de wonden goed vooruit en heeft hij ook minder pijn.

Er kwam bij Andrea iemand binnen met een enorme wond op zijn schouder (zie foto). Hij was gevallen en omdat hij pijn had aan zijn schouder heeft zijn vriend hem een massage gegeven. Dit werd gedaan met warm zand in een doek, maar was blijkbaar iets te warm….. Gelukkig was deze wond wel schoon maar het zal een lange weg worden voordat de wond dicht zal gaan. In Nederland zou hij zeker in aanmerking komen voor een huid transplantatie maar deze mogelijkheid is hier niet.

We zijn er achter gekomen dat er in de buurt veel mooie wandelpaden zijn waar de meest kleurrijke vogels te zien zijn dus als het enigszins kan gaan we ‘s avonds net voor het donker word een rondje lopen (dan is het niet zo heet meer). Vanavond hebben we een BBQ aan het strand met de andere vrijwilligers.

Dit was het wel weer zo een beetje😉

Heel veel lieve groetjes Andrea en Mieke

1. An:
    13 november 2019
    Please....... die wond......... jakkie jakkie bah!!
    Wel schattig Muis, die baby. Staat je goed. Hoe ist trouwens met je bevriende taxi chauffeur? ;-)

Geniet maar lekker verder daro.
    Liefs van ons
  2. Mieke en Andrea:
    13 november 2019
    Met de taxichauffeur gaat het niet zo goed.. hij heeft nl. Concurrentie van 2 andere mannen😂
  3. Carolien Vermaat:
    13 november 2019
    Meiden wat een verhalen weer. En die wond of dat je bij de slager in de vitrine kijkt. Wat zal die een pijn hebben gehad.
    Andrea, weer is wat anders dan lammeren😉een echte bevalling.
    Geniet van alles meiden groetjes
  4. Paula van Roon:
    13 november 2019
    Wat een belevenissen weer zeg , geweldig werk doen jullie .
    Geniet er van .
    Groetjes
  5. Erica:
    13 november 2019
    Wat leuk om mee te kunnen lezen/leven. Prachtig mooi werk!
    Gerel die wond 🙊🙈
    Die taxichauffeurs 😂
    Geniet van jullie verblijf!
  6. Ina Kleijbeuker:
    14 november 2019
    inderdaad die wond, ik zou acuut van mijn stokkie gaan.
    wat moeten jullie improviseren zeg !
    schattig hé die baby!
    succes met al die wonden!
  7. Corine Teunissen:
    14 november 2019
    O wat doen jullie goed werk!!
    Interessante wond!😲😵
    Wat gaaf om een bevalling daar mee te maken, zeg!
    Succes weer hoor, ik kijk uit naar jullie volgende verhaal!
    Groetjes